شرکت آریا پاک مهتاب نماینده رسمی و انحصاری محصولات اونیکس در ایران

پوشش سرامیکی تزریق شده توسط نانوتکنولوژی چیست؟

پوشش سرامیکی تزریق شده توسط نانوتکنولوژی چیست؟

 

اغلب اوقات از ما سوال می شود که نانوتکنولوژی گرافین دقیقا چیست؟ مطالعه این مطلب برای کمک به پاسخ به این سوال می تواند مفید باشد. برای شروع لازم است تا مولفه های اصلی به کار گرفته شده در یک پوشش سرامیکی تقویت شده با نانوتکنولوژی را بشکافیم. اولین مولفه و اساس و پایه هر پوشش سرامیکی، SiO2 است. SiO2 مولفه اصلی اکثر پوشش های سرامیکی بوده و در سطح مولکولی، به طرز باورنکردنی محکم و مقاوم در برابر آسیب است. در هنگام ترکیب با رزین و پس از اجرا، سطحی سخت و مقاوم در برابر خراشیدگی ایجاد می کند. رزین ها از یک محصول به محصول دیگر و بسته به سازنده، متفاوت خواهند بود. مواد افزودنی که به رزین اضافه می شوند، تعیین کننده خواصی مانند آبگریزی و صاف بودن سطح هستند. معیار انتخاب مواد افزودنی به رزین این است که چه ماده ای می تواند به صورت موفقیت آمیز بدون پایین آوردن کیفیت محصول با آن ترکیب شود. مرحله بعدی تعریف گرافین است. خب گرافین دقیقا چیست؟ نوعی از کربن "آلوتروپ" است. "آلوتروپ" یک ساختار تشکیل شده توسط پیوندهای بین مولکولی است. این ساختارها در ورقه های گرافینی به صورت لایه های ضخیم تک مولوکولی از کربن هستند که به صورت شبکه های شش ضلعی تشکیل می شوند. این موضوعی است که معمولا پیرامون آن اطلاعات و درک نادرست زیادی وجود دارد. پس اجازه دهید تعدادی از آنها را شفاف سازی کنیم. بعنوان اولین مورد، این گرافین علیرغم یکی بودن مولکول، با مواد موجود در مداد شما متفاوت است. ماده موجود در مداد، گرافیت است. این ماده از انباشته شدن صدها لایه گرافین بر روی هم ساخته شده است. گرافیت دارای خواص متفاوتی بوده و نمی تواند در پوشش های سرامیکی مورد استفاده قرار گیرد. دومین مورد این است که گرافیت، خودروی شما را به سختی الماس نمی سازد. اگر کسی چنین ادعایی دارد، ادعایی دروغین است. هرچند که گرافین برای تقویت یک ساختار در سطح مولکولی فوق العاده عمل می کند اما به سختی الماس نیست. اگر اینطور بود، بعنوان سخت ترین ماده کشف شده توسط بشر شناخته می شد.

اینجاست که فرآیند تزریق وارد عمل می شود. یک باور اشتباه وجود دارد که می گوید برای دستیابی به نتیجه دلخواهتان کافیست پودر گرافیت را با SiO2 ترکیب کرده و روی سطح اعمال نمایید. اما به این سادگی ها نیست! انجام این کار باعث ایجاد مشکلاتی می گردد. زیرا گرافیت اغلب از صدها لایه ضخیم گرافین ساخته شده و برای پیوند در سطح مولکولی زیادی بزرگ است. با دقت در محصولات کیفیت پایین، شما گرافیت ماسیده شده در قسمت های پایینی کار را خواهید یافت. حتی اگر مجددا با SiO2 ترکیب شود، شروع به ته نشین شدن خواهد کرد.

علاوه بر این، در هنگام اجرا ذرات توده شده سیاه در سرتاسر سطح باقی خواهد ماند. استفاده از مواد نامرغوب در ساخت پوشش سرامیکی، محافظت پایینی را فراهم می سازد؛ ضمن اینکه با ایجاد ظاهری ناپسند، ارزش خودروی شما را پایین خواهد آورد و احتمالا به آن آسیب نیز خواهد رساند. مخصوصا اگر ذرات توده شده گرافیت در حین اجرا باعث خراشیدگی بر روی رنگ بدنه شوند.

تزریق مناسب یک فرآیند شیمیایی است که در سطح مولکولی باعث پیوند مولکول ها به یکدیگر می شود.  اتفاقی که در طول این فرآیند رخ می دهد، پیوند گرافین با SiO2 و تقویت آن در سطح مولکولی است. در نتیجه هنگامی که پوشش سرامیکی اجرا می شود، پیوندهای تشکیل شده تقویت می شوند. آنها را به شکل میلگرد داخل سیمان تصور کنید. بدون میلگرد، سیمان همچنان قوی است اما با میلگرد قدرت فوق العاده ای پیدا می کند.

خب حالا همه اینها را کنار بگذاریم، در مورد داستان های مردم از گرافین تزریق شده به پوشش های سرامیک که به سختی از خودروهای آنها محافظت می کنند، چه فکر می کنید؟ چیزی که ما می توانیم بگوییم این است که در ابتدای کار که سازندگان به صورت موفقیت آمیز گرافین را به SiO2 پیوند دادند، فرمول آنها متناسب با هدفشان نبود. این موضوع به میزان زیادی ناشی از انتخاب مواد افزودنی بود. همانطور که قبلا هم اشاره شد، آنها گاهی با یکدیگر ناسازگار هستند. رمز و راز تشخیص یک پوشش سرامیکی خوب، کسب اطمینان از به هم پیوستگی مواد به یکدیگر بدون کم شدن خواص آنهاست. متاسفانه برخی سازندگان تلاش می کنند تا مقادیر زیادی را در یک فرمول با یکدیگر ترکیب کنند بدون اینکه تست سازگاری گرفته باشند. نتیجه کار تولید محصولاتی نامرغوب است.

امیدواریم این مطلب به شفاف سازی آنچه که سازندگان در هنگام معرفی پوشش های سرامیکی خود به نام "نانوتکنولوژی گرافین" اشاره می کنند، کمک کرده باشد. از آنجا که این تکنولوژی، جدید است، استانداردهای جدیدی را نیز برای پوشش های سرامیکی تعریف کرده و خودروها را تا چندین سال بعد درخشان نگه می دارد.

برای مشاهده تصاویر لایه های داخلی تشکیل دهنده گرافین اینجا کلیک کنید.