شرکت آریا پاک مهتاب نماینده رسمی و انحصاری محصولات اونیکس در ایران

راهنمای پایه برای پولیش با دستگاه

راهنمای پایه برای پولیش با دستگاه

 

پولیشکاری یک بخش ضروری در فرآیند دیتیلینگ است. به همین دلیل ما یک راهنما ایجاد کردیم تا هر آنچه که نیاز است تا درباره پولیشکاری بدانید به شما بدهد: پولیشکاری چیست؟ چگونه انجام می شود؟ هر آنچه که باید انجام بدهید و هر آنچه که نباید انجام بدهید! نکته ها و ترفندهای زیادی در مورد پولیشکاری وجود دارد: ظرافت در تکنیک، مجموعه محصولاتی که مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری موارد دیگر که در این مطلب به شرح جزئیات آنها خواهیم پرداخت.

 

پولیشکاری به صورت دستی و با دستگاه پولیش

پولیش به موارد مختلفی از قبیل لایه برداری، پاکسازی، بازسازی، ترکیب و اسامی مختلف دیگر یا به عبارت بهتر، دسته بندی های پولیش گفته می شود. پولیش یک عمل مکانیکی ساده از طریق سایش است که به صورت دستی یا با استفاده از دستگاه پولیش برای از بین بردن عیب و ایرادهای روی رنگ بدنه انجام می شود. این فرآیند شامل پاک کردن یا سایش لایه آخر به منظور حذف مقادیر میکروسکوپی از روی رنگ است که به آنها نواقص رنگ گفته می شود. پولیش یک سطح صاف و در نتیجه تابش نور در جهات یکسان ایجاد نموده (به جای داشتن علائم چرخشی) و رنگ را نه تنها براق بلکه ژرف نشان می دهد.

 

زیرمجموعه های پولیش با دستگاه پولیش:

  • لایه برداری

با میزان زبری محصول/ترکیب پولیش برای از بین بردن عیوب رنگ بدنه تعریف می شود.

ترکیبات پولیش نرم تر و یا محصولاتی که کمتر تهاجمی هستند، برای صاف کردن پوشش طراحی شده اند.

در نقطه مقابل، ترکیبات پولیش زبر، ساینده تر بوده و ایرادهای روی بدنه را با سرعت بیشتری از بین خواهد برد.

حالا سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که از کجا بدانیم به چه میزان زبری پولیش نیاز داریم؟ چه میزانی از پوشش باید برداشته شود و به کمک چه محصولاتی؟

پاسخ به این سوال بستگی به وسیله نقلیه، مدل آن و تاریخ ساخت آن دارد. زیرا انواع مختلفی از رنگ بدنه وجود دارند که مستلزم آن است که پولیشکاری مطابق با نیازهای رنگ انجام شود.

 

دو دسته بندی: رنگ آمیزی های تک مرحله ای و دو مرحله ای

رنگ آمیزی های تک مرحله ای

اشاره به خودروهای قدیمی و کلاسیک دارد که نوع رنگ آمیزی آن، لایه ای از رنگدانه هاست که به صورت یک پوشش پایه ای اجرا شده روی لایه اول اجرا شده است. این به معنی آن است که هیچگونه کلیرکت محافظی بر روی رنگ بدنه وجود ندارد.

هنگامی که از دستگاه پولیش بر روی رنگ آمیزی تک مرحله ای استفاده می کنید، در واقع شما لایه روی کلیرکت را از بین می برید.

 

رنگ آمیزی دو مرحله ای

تقریبا تمام خودروهایی که از اواسط دهه 1980 به بعد تولید شده اند، به روش رنگ آمیزی دو مرحله ای پوشش داده شده اند. به این معنی که رنگ بدنه در دو مرحله اجرا شده است. این مراحل شامل رنگ پوشش پایه که به واسطه یک لایه محافظ کلیر کت پوشانده شده است. در این مدل پوشش ها، رنگ های متالیک و مرواریدی وجود دارند که حاوی پودر آلومینیم یا کریستال های سرامیک هستند که به سادگی با پوشش پایه ترکیب می شوند. این مدل پوشش اضافی، سطح عمیق تری از درخشندگی و انعکاس را به نمایش می گذارد.

این به معنی این است که وقتی رنگ آمیزی دو مرحله ای را پولیش می کنیم، در واقع نه خود رنگدانه های اصلی بلکه کلیرکت را پولیش می کنیم. پس آنچه که پس از پولیشکاری مشاهده می کنیم، نمای واضحی از نقص است.

 

فرآیند پولیشکاری: تا کجا باید ادامه یابد؟

اینکه پولیش تا چه حد باید پیشروی کند به ضخامت رنگ بدنه که مطابق با استانداردهای هر سازنده ای متفاوت است، بستگی دارد.

 

اندازه گیری ضخامت رنگ

ضخامت رنگ بر حسب میکرون اندازه گیری می شود. رنگ آمیزی تک مرحله ای پوشش نازکتری دارد در حالی که رنگ آمیزی دو مرحله ای شامل 3 سطح ضخامت است: اولی لایه آستر (12-40 میکرون)، دومی پوشش پایه (25 تا 40 میکرون)، و کلیرکت (45 تا 70 میکرون)

در این قسمت ابزارهای اندازه گیری ضخامت رنگ وارد میدان می شوند. برای از بین بردن ایرادهای رنگ، باید تا جایی از سطح لایه برداری شود تا به ایراد رسید. اکثر خودروها دارای کلیرکت ضخیمی هستند. بنابراین بهترین کار در این مواقع، سپردن خودرو به یک متخصص دیتیلینگ است که می داند بهترین روش برای حذف ایراد در رنگ کدام است.

در مطالب بعدی به بررسی ایرادات رایج در پولیشکاری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

برای مشاهده سوالات متداول درباره پوشش های سرامیک، ایرادان رنگ بدنه و محصولات دیتیلینگ صفحه سوالات متداول ما را دنبال کنید.